Umorul lui Crihană - un joc al tehnicii şi al fanteziei

   „Turnul Eiffel” a fost mutat, luni seară, de către caricaturistul Florian Doru Crihană, de la Paris la Galeria „Nicolae Mantu”, din Galaţi. Inginerul proiectant de umor, Florian Doru Crihană, a aşezat pe simezele Galeriei faţete insolite ale turnului Eiffel, unul dintre simbolurile Franţei şi ale turismului, dar şi unul dintre simbolurile tehnicii. „Se precipită spre noi cele mai neaşteptate situaţii când am putea întâlni celebrul turn: într-o inventivă instalaţie vizuală, ca o combinaţie a mişcării dansatoarelor de cancan de la Moulin Rouge, sau uneori sub formă de suliţă ţinută de don Quijote, pe canalele Veneţiei, îl întâlnim sub formă de telecabină, alteori devine alee la Versailles, ba chiar şi în confruntare cu o Bastilie rămasă în memorie ca un bastion ce trebuie mereu înfrânt”, a observat criticul de artă Mariana Tomozei Cocoş. De asemenea, Mariana Tomozei Cocoş, vorbind despre inventivitatea asociaţiilor vizuale, capacitatea de a descompune şi recompune spaţii, completează spunând că autorul surprinde mereu cu aceste descoperiri insolite ce stârnesc râsul, dar transpun, totodată, privitorul într-o lume în care graniţele dintre real şi fantezie au fost de mult înlăturate. Potrivit artistului, tema abordată este rezultatul a două luni de căutări, iar întreaga expoziţie a unei munci de aproximativ un an. „Tema o studiez şi mă decid cam în două luni să o abordez, probabil că mai întâi fac două, trei lucrări să văd dacă este accesibilă şi merg până la capăt, dacă e cazul”, a explicat artistul, care, întrebat de ce „Eiffel”, a răspuns: „pentru că este foarte ingineresc, iar eu sunt inginer. Ştiam că îl pot stăpâni, l-am înţeles, i-am înţeles construcţia, ştiam că-l voi putea descompune şi pot să mă joc cu el. Pentru mine a fost o jucărie”.

   Andrei Tudosie