Administrația locală nu este capabilă să dezvolte transportul public acaparat de politrukul Durbacă

   Un gălățean a efectuat, în medie, 78 de călătorii în localitate cu mijloacele de transport în comun pe parcursul anului 2014, adică șase călătorii și jumătate în decurs de o lună. Datele prezente în statistici existente la nivel național plasează, din acest punct de vedere, județul nostru pe locul al doilea în Regiunea de Dezvoltare Sud-Est, cu un total al călătoriilor realizate de cca 39,5 milioane, în urma doar a constănțenilor, ce dețin supremația regională cu cca 54,3 milioane de deplasări efectuate în 2014 cu mijloace de transport în comun. Cifrele nu sunt deloc uimitoare, în condițiile în care județe mai puțin populate, precum Tulcea (unde transporturile pe apă sunt vitale), sau Vrancea (predominant rurală, cu specific montan) prezintă o mobilitate redusă a călătorilor. Per total, în regiune s-au efectuat, în 2014, puțin peste 139 de milioane de călătorii cu mijloace de transport în comun. Această valoare însumată "aruncă" sud-estul României în afara podiumului de la nivel național, evident, dacă facem abstracție de București. Astfel, cele mai multe călătorii în comun au fost consemnate anul trecut în Regiunile de Dezvoltare Sud-Muntenia, Nord-Vest (ambele cu aproape 300 de milioane de călătorii fiecare) și Nord-Est.

   Surprinzătoare este situația numărului vehicule existente la nivel regional cu care se efectuează transportul în comun al călătorilor, incluzând aici numărul de tramvaie, troleibuze, autobuze și microbuze, dar și garniturile de metrou. Dacă la acest ultim capitol, capitala țării deține exclusivitatea și, per ansamblu, întâietatea cu 2.478 de vehicule destinate transportului public, călătorii din Regiunea Sud-Est ar putea fi mulțumiți de cele 1.067 mijloace de transport în comun oferite lor de autoritățile locale. Numărul acestora este superior celor existente în zone cu un trend de dezvoltare net superior, cum ar fi Regiunile Nord-Vest, sau Vest, care abia se apropie de 800 de unități fiecare. La o privire mai atentă, descoperim că din cele 945 de autobuze și microbuze aflate pe inventar și destinate transportului public de călători în sud-estul României, 296 aparțin Galațiului. Cum parcul auto al Transurb, manevrat de Eugen Durbacă prin directoarea Genica Totolici, conform informațiilor de pe site-ul propriu, constă din doar 127 mijloace auto, rezultă că pe cele 24 de trasee aprobate de municipalitate circulă și un număr de 169 de microbuze (conform altor surse, ar fi chiar 180).

   Incapacitatea cronică a autorităților locale de asigura un transport public în comun funcțional îi determină pe oameni să aibă nevoie în continuare de așa-numitele "cașcarabete". Situația de fapt este întreținută și de alte instituții ale statului care se fac că plouă în plină secetă când vine vorba despre verificarea condițiilor în care își desfășoară activitatea operatorii privați de maxi-taxi, atât din punct de vedere fiscal, cât și tehnic. Altfel, o grevă a acestora de doar câteva zile, la finele lunii aprilie din acest an, a aruncat Galațiul într-un mic haos, deși străzile erau mai libere. Neputința gestionării unui transport civilizat a periclitat locuri de muncă într-un oraș ce duce lipsă de orice altceva, dar nu și de o rată a șomajului alarmantă.

   George Marinescu