Gălățenii s-au săturat să apeleze de pomană la Protecția Consumatorului

   Consumi puţin, plăteşti mult, asta e lecţia pe care au învățat-o iarnă de iarnă gălățenii care au repartitoare de căldură. Luna aceasta, mulți consumatori s-au trezit cu facturi cu aproape 40% mai mari pentru căldură, deşi consumaseră la fel sau chiar mai puţin decât în luna precedentă. În momentul în care și-au montat repartitoarele, consumatorii au fost convinși că citirea se reflectă ca atare în factura lor. „Acea valoare se înmulțeste cu niște coeficienți de calcul, de care cei mai mulți proprietari nu au idee. Așa se face că, un proprietar poate plăti, pentru întreținerea unui apartament de trei camere, cu caloriferele închise, o factură mai mare decât pentru o garsonieră încălzită la maxim”, ne-a declarat administratorul unei asociații de proprietari din Galați.

 

   Nemulțumiți, dar resemnați

   Problemele generate de repartitoarele de costuri sunt foarte complexe, iar legea nu stabilește clar cum pot fi trase la răspundere firmele de repartitoare. Acesta este și motivul pentru care oamenii au început să se „obișnuiască” cu răul. De pildă, dacă în anii trecuți angajații Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului s-au confruntat cu un val de reclamații din partea gălățenilor racordați la sistemul centralizat de încălzire, iarna acesta oamenii s-au resemnat. În mod surprinzător, numărul sesizărilor a scăzut foarte mult. „Sunt mai puține reclamații pentru că, probabil, oamenii au învățat să-și citeasca repartitoarele. Au scăzut cu un sfert față de iarna trecută. Până în prezent avem doar 35 de reclamații”, a declarat Carmen Tudor, comisar-șef CRPC Galați. Numărul redus de reclamații nu înseamnă că gălățenii sunt mulțumiți de facturile care au venit în această iarnă. Mai degrabă, s-au săturat să bată drumul de pomană până la Protecția Consumatorului.

 

   Batjocoriți pe banii lor

   Totodată, comisarii CRPC afirmă că, în ultima perioadă, a scăzut și numărul de reclamații depuse de cei care au rămas fără apă la robinete, deși nu înregistrează datorii la plata întreținerii. Cu toate acestea, numărul mic de plângeri nu scuză în niciun fel Apă Canal şi Primăria, care îşi bat joc de mii de gălăţeni bun-platnici, condamnându-i, în secolul XXI, să trăiască în condiţii demne de Evul Mediu. „De  câteva săptămâni, Apă Canal a oprit furnizarea apei reci la scara 2 a blocului L 6, din cartierul I.C Frimu. Datoriile locatarilor din această scară sunt de circa 9.000 de lei, fără penalităţi. Eu sunt cu plăţile la zi și nu este normal să fiu pus în aceeași situație cu alţi locatari care n-au trecut pe la asociaţie de ani ca să achite ce-au consumat”, s-a plâns un bun platnic.

   Adrian Iftimie