Greenpeace România te învață cum să verifici un transport de lemneÎn fiecare an, din pădurile noastre dispar peste 38 de milioane metri cubi de lemn, arată datele oficiale din Inventarul Forestier Național (Ciclul II). Aproximativ jumătate din volumul acesta este tăiat legal, dar restul dispare fără acte. Odată cu pierderea pădurii, rămânem tot mai expuși în fața dezastrelor naturale accentuate de criza climatică.

Ce rămâne de făcut în condițiile acestea? Vestea bună e că poți verifica chiar tu dacă transporturile au aviz prin aplicația Inspectorul Pădurii, chiar atunci când camioanele încărcate cu lemn îți ies în cale. Nimeni nu poate face asta în locul tău, cu atât mai mult cu cât lemnul tăiat ilegal este foarte greu de identificat odată ajuns în depozit. În plus, poate că nu știai, dar aproape jumătate din transporturile ilegale de lemn sunt semnalate de cetățeni ca tine.

Vizitează site-ul sau instalează aplicația Inspectorul Pădurii în telefon din Google Play sau App Store. Pe site ai mult mai multe opțiuni decât în aplicație – de curând, poți să verifici și Actele de Punere în Valoare (APV), documente fără de care nu poate avea loc nicio tăiere de arbori în mod legal.

Când vezi un transport de lemn, reține numărul de înmatriculare al remorcii și introdu-l în aplicație fără spații între caractere (de exemplu JJ00NNN). Dacă verifici capul tractor, aplicația îl va găsi ca posibil ilegal, mai puțin în cazul în care e vorba de un camion fără remorcă. Deci, dacă vezi un tir lung cu bușteni venind din direcția opusă, încearcă să reții atât numărul din față, cât și pe cel din spate – deseori nu diferă decât o cifră. Poți face același gen de verificare și cu vagoane de tren sau containere încărcate cu lemn.

Aplicația verifică numărul în SUMAL (Sistemul de Urmărire a Materialelor Lemnoase) și răspunde automat fie cu date legate de volumul total de lemn transportat, speciile de lemn, tipul acestuia și data validării transporturilor, fie cu lipsa unui cod de aviz, semn că sunt mari șanse ca transportul să fie ilegal.

În al doilea caz, sună imediat la 112 și spune-i operatorului că dorești să reclami un transport posibil ilegal de lemn. Transmite numărul de înmatriculare al vehiculului, locul în care l-ai identificat și direcția în care circulă. Dacă ai cum, fă o poză numărului de înmatriculare și urmărește-l până apuci să oferi Poliției toate datele necesare pentru a-l opri și verifica. Oricum, încearcă să reții culoarea autovehiculului și încotro merge, pentru a ajuta Poliția să-l identifice mai rapid.

Atenție: chiar și în cazul în care transportul pare să aibă aviz, verifică dacă descrierea din aplicație corespunde cu lemnul cărat! Una dintre metodele cele mai întâlnite de fraudă este declararea unui volum mai mic decât cel transportat. Dacă exploatatorul câștigă cu 20-50% mai mult la fiecare transport, având totuși un act doveditor (Poliția nu e pregătită să evalueze volume de lemn, pentru asta trebuie să cheme specialiști ai Gărzii Forestiere, ceea ce complică lucrurile), motivația de a tăia mai mult e foarte puternică. Altă metodă des folosită este transportul multiplu (mai multe încărcături pe același aviz, care e valabil 72 de ore) sau transportul altui tip de lemn decât cel din acte. Ca să-ți faci o idee, un tir cu remorcă poate duce un volum de aproximativ 40 mc lemn. Dacă în aplicație apar declarați 13 mc, e cazul să suni la 112 și să ceri o inspecție a Gărzii Forestiere, după ce Poliția a oprit respectivul transport.

Schimbarea începe cu fiecare dintre noi, iar faptul că atâtea milioane de români urmăresc cu sufletul la gură starea pădurilor ne bucură enorm! Avem nevoie de cât mai mulți oameni cărora să le pese și care să vrea să facă parte din echipa celor care protejează natura. Încă de acum 5 ani ți-am pregătit și un Ghid al voluntarului pentru păduri, care te învață cum să identifici o tăiere sau un transport illegal.