Consiliul Național al Audiovizualului - martor pasiv al intoxicărilor și manipulărilor de la România TVDin monitorizarea principalelor dezbateri și emisiuni electorale difuzate de principalele televiziuni de știri și de televiziunea națională rezultă, fără tăgadă, că postul România TV se detașează net de celelalte posturi analizate în ceea ce privește intensitatea și frecvența abaterilor de la reglementările din domeniul audiovizual (anexăm lista articolelor încălcate din cadrul Deciziilor 220/2011 și 592/2016).

ActiveWatch, în calitatea sa de organizație care apără dreptul la libertatea de exprimare și informare corectă, face un apel către membrii Consiliului Național al Audiovizualului să ia măsuri urgente și ferme față de maniera în care postul România TV a ales să mediatizeze desfășurarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016.

Pe durata campaniei electorale, postul România TV și-a asumat rolul de tribună oficială pentru Partidul România Unită (PRU) și a transformat în știri și subiecte de dezbatere mesajele și temele de campanie ale candidaților PRU, fără să ofere opinii alternative. De tratament favorabil au beneficiat și candidații PSD, PMP și ALDE, contribuind astfel la formarea unor curente de opinie dominante din care lipseau opiniile adverse.

Întreaga agendă editorială a postului a fost distorsionată în sensul inducerii către public a senzației de pericol iminent, subiectele de interes public fiind tratate tendențios și manipulator. Timp de o lună, speculațiile, procesele de intenție și declarațiile politice, de campanie, au fost prezentate de jurnaliștii și moderatorii România TV ca fiind dezvăluiri și exclusivități. Publicul a fost indus în eroare prin titluri trunchiate și senzaționaliste, iar sursele oficiale (altele decât Facebook sau candidații favorizați de postul TV) au lipsit aproape cu desăvârșire. Moderatorii au contribuit la escaladarea situațiilor conflictuale din platou, fie prin participare directă, fie prin încurajare tacită a replicilor dure dintre participanți.

Ilustrăm situația cu doar câteva titluri identificate pe parcursul monitorizării și facem precizarea că nu doar titlurile, ci și conținutul dezbaterilor a fost speculativ și panicard:

„Alertă după alegeri: Soros scoate în stradă tinerii frumoși și liberi” (Ediția de seară, 14 noiembrie)

„Iohannis - Soros, planul pentru putere: președintele recunoaște tot” (România la raport, 15 noiembrie)

„Decizie criminală luată de tehnocrați. Ruletă cu viața românilor” (România la raport, 17 noiembrie)

„Cine vrea sărăcirea românilor, planul de panicare a populației” (Ediție specială, 18 noiembrie)

„Tehnocrații, mână-n mână cu Iohanniștii pentru puterea totală” (Ediție specială, 18 noiembrie)

„Fraudarea alegerilor - ce manevră se pregătește pe axa Cioloș - Iohannis” sau „Planul pervers al tehnocraților cu salariile înainte de alegeri ” (România la raport, 21 noiembrie)

„Ultimele tunuri ale tehnocraților, jaf și umilință pentru români” (Ultima oră, 24 noiembrie”)

„Ce revolte pregătește Soros în timpul formării guvernului” (România la raport, 5 decembrie)

„Cum instigă candidații lui Soros la ruperea României” (România la raport, 7 decembrie)

Prin urmare, apreciem comportamentul editorial al postului România TV ca fiind iresponsabil și abuziv în raport cu drepturile și libertățile de care se bucură instituțiile mass-media.

Considerăm că acest mod de a face jurnalism și promovare electorală nu ar fi fost posibile dacă singura instituție cu rol de mediator pe piața audiovizuală și-ar fi asumat responsabilitatea publică. Lentoarea și lipsa de autoritate a Consiliului Național al Audiovizualului din ultimii ani a permis dezvoltarea unor produse și instituții media care nu servesc sub nicio formă dreptul publicului de a fi informat corect. Imixtiunea politicului în mass-media poate și trebuie să fie limitată și printr-o activitate mai consistentă din partea forului audiovizual.

Facem un apel ferm către membrii Consiliului să-și asume mandatele publice și să trateze cu intransigență abuzul de și abuzul asupra unor drepturi fundamentale, precum cel la libera exprimare. Considerăm că, într-o democrație sănătoasă, posturile de televiziune nu pot fi candidați și nici nu pot câștiga alegeri, așa cum s-a întâmplat în cazul OTV – PPDD, în legislatura trecută.

Adaugă comentariu

Codul de securitate