FRJ MediaSind cere instituţiilor de media să respecte Codul Deontologic al Jurnalistului

   Având în vedere conflictul declanşat între mai multe instituţii de media, precum şi încălcărea de către unii jurnalişti a normelor deontologiei profesionale, Comitetul Executiv al Federaţiei Române a Jurnaliştilor MediaSind face un apel la respectarea Codului Deontologic.

   Fără a minimaliza însă gravitatea derapajelor de la deontologie a unor patroni şi angajaţi din mass-media şi fără a pune semnul egal între faptele unora sau ale altora, FRJ MediaSind consideră că fondul problemei constă în respectarea regulilor pe care întreaga breaslă şi le-a impus încă din anul 2009. În acest sens, reamintim tuturor celor interesaţi comunicatul de presă şi documentele aprobate de către majoritatea organizaţiilor şi instituţiilor din mass-media, în 22 octombrie 2009.

   De asemenea, o soluţie benefică pentru mass-media este consolidarea independenţei jurnaliştilor în raport cu patronatul, prin înscrierea în sindicate ale breslei şi negocierea de contracte colective la nivel de instituţii care să conţină, pe lângă clauzele salariale, norme privind deontologia profesională cum ar fi clauza de conştiinţă.

   FRJ MediaSind face un apel la raţiune şi adresează tuturor actorilor implicaţi în acest conflict rugămintea de a da dovadă de înţelepciune şi să promoveze un jurnalism de calitate din respect pentru breaslă şi pentru  publicul din România.

   Comitetul Executiv al FRJ MediaSind

   Cristi Godinac, Preşedinte                                                                   

 

   INFORMARE DE PRESĂ

   Presa din România şi-a stabilit regulile după care o să joace

   Pentru prima oară, reprezentanţii a peste 20 de asociaţii şi instituţii prezenţi la cea de a treia reuniune a Convenţiei Organizaţiilor de Media (COM) s-au pus de acord privind un set de reguli care are şanse sa fie asumat de întreaga piaţă mass-media.

   Dezbaterile au avut loc în cadrul programului “Autoreglementarea în media” demarat în urmă cu un an şi jumătate. În toată această perioadă, la setul de reglementari au lucrat reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale de media, ai sindicatelor, ai organizaţiilor profesionale, ai patronatelor, autorităţilor publice, ale mediilor academice şi chiar ai publicului.

   Toate aceste au ca rezultat un cod care unifica principiile deontologice pe care aceste organizaţii le promovau individual până acum.

   De asemenea s-a hotărât înfiinţarea unui Grup pentru Bune Practici Jurnalistice care va încerca să coalizeze toate forţele mass - media, de la jurnalişti şi investitori, până la analişti şi public.

   Grupul îsi propune să contribuie la îmbunătăţirea calitătii actului jurnalistic prin semnalarea publică a derapajelor de natură deontologică de care se fac responsabili jurnaliştii şi companiile de presă şi prin promovarea de programe de educaţie în domeniul eticii jurnalistice şi al consumului de presă.

   În perioada imediat urmatoare, organizaţiile care au aderat deja la Codul Unic îşi caută aliaţi în rândul ziariştilor, patronilor şi a altor ONG-uri .

   Ioana Avădanei, director Centrul pentru Jurnalism Independent Bucuresti: “Codul este expresia dorinţei jurnaliştilor de a-şi face meseria onest şi în respectul interesului public. De capacitatea noastră de a-l implementa va depinde în viitor atât credibilitatea presei cât şi statutul social al profesiei. În pofida perceptiei larg răspândite, comportamentul etic în presă chiar face bine la afaceri”.

    Cristi Godinac, presedinte MediaSind: “În această perioadă de criză este mai important ca niciodată să rămânem uniţi”.

   Cezar Ion, presedinte Asociatia Jurnaliştilor din România: “Deja AJR şi CRP au făcut împreună progrese importante pentru autoreglementare din punctul de vedere strict al profesionistilor media. Odată cu adoptarea Codului Unic, lucrurile au trecut la nivelul urmator: societatea civilă şi-a găsit o voce unitară pentru rezolvarea problemelor existente în mass - media”.