Peronul Gării CFR Galați arată ca într-o haltă părăsită

   După ce autoritățile au cheltuit o căruţă de bani cu ridicarea unei gări moderne, Regionala CFR Galaţi nu a mai primit bani şi pentru modernizarea liniilor de cale ferată. Peisajul este dezolant, iar călătorii sunt nevoiţi să treacă prin praf şi noroi pentru a urca în tren. Este vorba de peronul Gării CRF Galaţi, care a fost lăsat de izbelişte de mai bine de un an. Peisajul este de-a dreptul deprimant. În loc să impresioneze călătorii sau să ofere o stare de minim confort, zona gării arată ca o haltă părăsită, făcând în ciudă parcă unui secol de evoluţie tehnologică.


   Peronul - lăsat de izbelişte

   Panourile metalice amplasate de o parte şi de alta a drumului către peron contrastează puternic cu clădirea modernă a Gării, finalizată în urmă cu câţiva ani. Schele de construcţie ruginite, linii de cale ferată acoperite de bălării, peroane pline de gropi şi un acoperiş care dă bătăi de cap călătorilor la fiecare ploaie. Mai mult, din lipsă de călători patronii cârciumilor şi chioşcurilor din vecinătatea gării au tras obloanele de mult.

   Ora 10.00, Gara CFR. O mână de călători răsfiraţi pe câteva băncuţe învechite. Pe nea’ Georgică Miron, în vârstă de 63 de ani, l-am întâlnit pe peronul găriii în timp ce aştepta trenul Personal de Buzău. Preţ de cinci minute ne povesteşte cum arăta gara în tinereţea sa. „Era lume multă, agitaţie, trenurile erau pline de călători. Acum se circulă cu microbuze. Este mai rapid, dar mult mai periculos. În fiecare zi văd la televizor accidente pe şoselele din România. S-au închis toate cârciumile, chioşcurile de ziare. Se vede că nu prea merge treaba. A trebuit să treacă 20 de ani de la Revoluţie ca să avem o gară aşa cum trebuie. Clădirea arată bine, chiar este frumoasă. Păcat că peronul arată ca un şantier”, spune bărbatul.

   De la Viorel Istrate, liderul Sindicatului Mişcare Comercial, aflăm că lucrările au fost abandonate de aproape un an. Motivul este simplu: lipsa fondurilor pentru infrastructura feroviară. „Este un proiect care include şi reabilitarea liniilor. Din lipsă de fonduri a fost suspendat. Proiectul prevedea şi reconfigurarea dispozitivului de linii. Arăta foarte bine. Păcat că a fost abandonat. Este bine că măcar a fost finalizată clădirea gării”, ne-a spus Istrate. Am încercat să aflăm de la Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR, de câţi bani mai are nevoie compania pentru finalizarea lucrărilor, astfel încât peronul din Galaţi să se apropie de ceea ce vedem în Europa, dar solicitările noastre au rămas, deocamdată, fără răspuns.


Decăderea infrastructurii feroviare

   Un studiu realizat de Ministerul Transporturilor arată ca pe rutele CFR există 1.322 de puncte periculoase, 43% din linia de cale ferată trebuie reparată, iar 95% din instalaţiile de siguranţă a circulaţiei sunt expirate sau ar trebui reparate. De asemenea, din cauza lipsei investiţiilor, anul trecut existau 570 de restricţii de viteză, în timp ce în 2001 erau 245 de restricţii.

   „Calea ferată a fost lăsată de izbelişte. Deşi este considerat cel mai sigur transport, instalaţiile sunt foarte vechi, depăşite din punct de vedere tehnic, sunt o mulţime de deranjamente. Viteza medie de circulaţie este de doar 48 kilometri pe oră. Acesta este şi motivul pentru care pierdem clienţi. De la Galaţi la Satu Mare faci 18 ore, ceea ce este enorm. Când vom fi în stare să parcurgem aceeaşi distanţă în opt ore, atunci putem avea pretenţia să ne comparăm cu alte mijloace de transport”, a conchis liderul de sindicat. Viorel Istrate, liderul Sindicatului Mişcare Comercial, mai crede și că singura soluţie ca infrastructrura CFR să fie reabilitată este ca statul să aloce bani pentru a suplimenta veniturile companiei.

Sergiu Damian