Porțile Galaţiului anunță un oraș în prag de prăbușire

    După poarta unei case îţi poţi da seama cât de curată şi frumoasă este gospodăria de înăuntru, spune un proverb românesc. Dacă e să aplicăm acest principiu pentru Galaţi, constatăm că intrările, neobservabile şi fără vreun simţ estetic, te duc cu gândul că ai pătruns într-un oraş unde stăpânii nu-s acasă. Deşi este port pe Dunăre şi un important punct de trecere a transportului internaţional, Galaţiul nu are intrări adecvate.

   „Dacă ai ratat să citeşti plăcuţa mică de la intrarea în Galaţi, poţi să intri şi să ieşi fără să ştii prin ce oraş ai trecut. E păcat, pentru că oraşul acesta chiar merită”, spune Natalia, o basarabeancă ce locuieşte de opt ani la Galaţi. Dacă vizitatorii dinspre Giurgiuleşti au parte, cel puţin, de o vedere de ansamblu frumoasă a oraşului, în partea opusă a urbei, lucrurile stau diametral opus. Groapa de gunoi, cu mirosul ei insuportabil, drumuri cârpite şi ambalaje de polietilen zburătoare sunt primele lucruri pe care le văd oamenii care intră în Galaţi, dinspre Tecuci.

   „Mai sus, lângă Combinat, sensul giratoriu făcut din beton îmi sugerează că intrăm în Fâşia Gaza sau Beirut, mai lipsea soldatul cu mitralieră. Puteau, cel puţin, să facă un giratoriu din beton”, își dă cu părerea consilierul local Roman Apostol Picu, cel care nu a făcut nimic pentru a schimba fața orașului său.

Peisajul se schimbă nesemnificativ, dacă intri dinspre Bârlad. Chioşcuri dărăpănate, linii de tramvai care se intercalează, asfalt prost, agitaţie. „Parcă e o mahala ţigănească. Ideal ar fi fost să fie amplasată o statuie sau o fântână arteziană. De fiecare dată când am ridicat problema în consiliu, răspunsul era că nu sunt bani”, se laudă cu tupeu același consilier Picu, personaj care a făcut figurație în umbra șefului său, Eugen Durbacă.

   Nici intrarea dinspre Bac nu impresionează, chiar dacă dă chiar în mijlocul oraşului. Din cauza lucrărilor de reparaţie a drumurilor, de câteva luni, traficul este blocat. Vizitatorii fără automobil, de peste Dunăre, sunt nevoiţi să meargă pe jos până pe strada Brăilei. Rutele de autobuz au fost suspendate pe perioada lucrărilor, în zona Bacului, iar taximetriştii evită zona.

   Nepăsarea administrației locale, Primar și Consiliul Local, care a preferat să contracteze lucrări de proastă calitate, dar cu comisioane grase, cu aceleași firme (Vega 93, Tancrad, Vâlceana s.a), a făcut ca orașul să fie îngropat pe zi ce trece. Condamnabilă este și nepăsarea gălățenilor, hipnotizați, de vreo douăzeci de ani, de politicieni de proastă calitate.

   Domnica Negru