Bomba nucleară de la Kozlodui ar putea tranzita din nou Galațiul de Sărbători

   Convoiul fluvial care transportă periodic între 60 și 90 de tone de deșeuri nucleare sau combustibil nuclear îmbunătățit, de la Kozlodui la Ismail și invers, ar putea tranzita Galațiul chiar de Sărbători. De peste trei ani, bomba nucleară, formată din împingătorul Vasil Drumev și barja Nautilus, străbate o dată la trei sau patru luni Dunărea, din dreptul centralei nucleare de la Kozlodui, până la portul ucrainean Ismail. Transportul nuclear deosebit de periculos, care ridică un mare semn de întrebare în legătură cu cantitatea imensă de material radioactiv, este controlat doar la acte de către autoritățile vamale române, la Galați, fără ca autoritățile de mediu să se implice în vreun mod.

   Ultimul transport de acest fel s-a produs pe data de 2 septembrie a.c. După semnalele din presă, care atenținau cu privire la pericolul unui dezastru ecologic pe care îl reprezintă transportul nuclear, cei implicați în această afacere au modificat sistemul de transport. Astfel, în locul împingătorului Vasil Drumev și a barjei Nautilus, la ultimul transport nuclear au fost folosite împingătorul Petar Beron și barja Pervoia Atovna. Cum, de atunci, au trecut aproape patru luni, este mai mult ca sigur că dubiosul transport nuclear se va face, din nou, de Sărbători.

 

   Pază minimă pentru ”bomba nucleară”

   În urmă cu doi ani, firma gălățeană care asigura transportul jandarmilor din escorta convoilui nuclear, cu șalupe din anii ”60, a fost eliminată din ecuație și înlocuită cu una din Brăila. Astfel, de atunci, împingătorul Vasil Tarlev și barja Nautilus au fost însoțite de o altă ambarcațiune învechită, Tayfun, construită pe la începutul anilor ”70, care aparține firmei River Flot, din Brăila. De asemenea, PFA Vasile Stancu, intermediarul român al firmei bulgare Kozloduy SRL – organizatorul transportului nuclear, a fost scoasă din afacere. Cu toate aceste modificări, Autoritatea Navală Română este într-o alertă continuă în timpul trecerii convoiului nuclear, din cauza pericolului pe care îl reprezintă acest tip de transport și a modului deficitar în care este asigurată paza lui. La fiecare dintre cele trei-patru transporturi de acest tip, care se defășoară pe perioada unui an, bărcile care asigură escorta de pază a jandarmilor se defectează și rămân în urma convoiului, iar navigatorii bulgari încalcă des regulile de circulație pe șenalul navigabil al Dunării. În aceste condiții, autoritățile portuare române au atenționat serviciile speciale în legătură cu posibilele accidente navale pe traseul de peste 200 de mile, care ar putea duce la dezastre ecologice de neimaginat. De asemenea, au fost luate în calcul și atacuri asupra convoiului, urmate de furtul combustibilului nuclear. Cu toate acestea, serviciul special din cadru Ministerului de Interne, care monitorizează transportul substanțelor periculoase, nu a avut nici o reacție față de avertizările lansate de Autoritatea Navală. Mai mult, propunerea Autorității Navale de a nu se mai permite circulația convoiului pe Dunăre, în condițiile în care bulgarii pot să transporte materialul nuclear pe Marea Neagră, direct în Rusia, acolo unde se face îmbogățirea combustibilului nuclear, este total ignorată, semn că există interese bănești puternice în această afacere. Grav este și faptul că barja care transportă combustibilul nu poartă nici un semn distinctiv care să ateste că ar avea material nuclear la bord. La ultimele treceri ale ”bombei nucleare” prin dreptul Galațiului, Garda de Mediu, care ar fi trebuit să măsoare radioactivitatea în zonă, nu a avut nici o reacție. Singura reacție a avut-o Jandarmeria Română care, prin vocea purtătorului de cuvânt, a acuzat presa că pune în pericol un transport special.

 

   La un pas de o catastrofă nucleară pe Dunăre

   Convoiul nuclear bulgar Vasil Drumev s-a aflat la mai puțin de 500 m de vasele implicate în accidentul naval de la Călărași, petrecut în urmă cu doi ani.

Autoritățile navale române au încercat să ascundă faptul că în tragicul accident putea fi implicat și convoiul nuclear bulgar, care se afla în plin marș, în aval, la mai puțin de 500 m de navele implicate în coliziune. Informația, ținută la secret de către autoritățile navale, a fost confirmată de directorul de atunci al Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), Ionel Malenda:”Am aflat, după producerea accidentului, că a existat pericolul ca să fie implicat și convoiul nuclear. Oficial, nu m-a anunțat nimeni, dar este problema Autorității Navale Române”. În ziua în care s-a produs accidentul naval, convoiul nuclear, format din împingătorul Vasil Drumev și barja Nautilus, se afla imediat în spatele convoiului austriac Linz 2, cel care a lovit moto-șlepul Andreea, coliziune în urma căreia au fost dați dispăruți doi marinari aflați pe nava scufundată, Andreea.

   Mai mult, conform unor rapoarte ale Autorității Navale Române, au fost dese cazurile în care convoiul nuclear nu a respectat regulile de circulație pe Dunăre. Suspect este și faptul că numărul drumurilor efectuate de împingătorul Vasil Drumev și de barja Nautilus s-a înmulțit în ultima perioadă, asta în condițiile în care cantitatea de combustibil nuclear este extrem de mare, între 60 și 90 de tone la un transport. Până în acest moment, atât autoritățile române, cât și cele bulgare, au ignorat total propunerea Căpităniei Fluviale Galați de a nu se mai permite transportul materialelor radioactive pe teritoriul României.

   Sorin Țiței