Master Planul General de Transport lasă Galațiul fără investiții feroviare dar cu perspective portuare

   Călătoriile cu trenul din și către Galați au devenit un adevărat calvar. Pe ruta către capitală (prin Urziceni), cei 230 de kilometri sunt parcurși în minimum patru ore, rezultând o medie orară (ce include într-adevăr și opririle în stații) de cca 57,5 km/h, absolut inacceptabilă pentru un călător al secolului al XXI-lea. Ce să mai spunem despre legătura feroviară cu Iașiul, capitala Moldovei, aflată la doar 255 de kilometri de Galați, accesibilă în aproape cinci ore, mai exact în patru ore și 50 de minute, la o viteză medie de melc: 52,8 km/h.

   Cu toate acestea, veștile dinspre Master Planul General de Transport (MPGT) nu sunt deloc încurajatoare. Singurul sector inclus printre cele 25 de proiecte majore de reabilitare căi ferate se referă la legătura orașului nostru cu Buzăul, prin Brăila și Făurei. Cei 131 de kilometri urmează a fi reabilitați până în anul 2025, la o valoare estimată a lucrărilor de 524 milioane de euro (4 mil.euro/km). Și cam atât. Lipsa de preocupare a autorităților de interconectare prin trafic feroviar de persoane la standarde civilizate a Galațiului de celelalte orașe din Moldova este cel puțin surprinzătoare. Nicio mirare în aceste condiții că în lista celor opt proiecte ce urmează a se derula în vederea asigurării unor rute de cale ferată cu viteză sporită, numele orașului nostru nu este pomenit, cum, de altfel, nu se regăsește nici pe lista de proiecte pentru reabilitarea liniiilor de cale ferată destinate transportului de marfă.

   Ceva mai generoasă este abordarea dedicată Galațiului în materia traficului fluvial. Cele două instituții implicate în buna gestionare a condițiilor de navigație cu sediul în orașul nostru (RA Administrația Fluvială a Dunării de Jos și CN Administrația Porturilor Dunării Maritime) vor fi beneficiare, prin MPGT, a unor investiții de peste 527 milioane de euro. Acestea se referă la îmbunătățirea condițiilor de navigație, îmbunătățirea siguranței traficului naval, realizarea unor lucrări specifice de apărări de maluri, dar și pentru reabilitarea și modernizarea porturilor fluvio–maritime. În acest context, 110,75 milioane de euro (exclusiv TVA) sunt prevăzute a fi alocate modernizării Portului Galați, având ca destinație concretă reabilitarea și dezvoltarea infrastructurii portuare. Aceste sume reprezintă aproape 75% din totalul proiectat pentru modernizarea porturilor fluvio-maritime ale României, aflate în administrarea CN APDM, investițiile fiind programate a se finaliza în 2018, cu sursă de finanțare Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Concretizarea lor, în directă legătură cu creșterea traficului portuar (cu cca 30% în primele șase luni ale anului față de perioada similară a anului 2014, după cum anunța recent conducerea CN APDM) ar putea fi o gură de oxigen pentru un oraș dezindustrializat și sufocat de lipsa investițiilor în economia reală.

   George Marinescu