Inițiativă transpartinică periculoasă pentru independența CNA – în atenția președintelui României

   Luni, 29 iunie 2015, Senatul a aprobat un  amendament care prevede că respingerea raportului anual al CNA atrage de la sine demiterea președintelui organismului de reglementare. Acesta își păstrează calitatea de membru al Consiliului, dar nu mai are dreptul de a ocupa din nou funcția de conducere. Parlamentul va  numi un înlocuitor pe perioada care a mai rămas din mandatul președintelui demis.

   Organizațiile semnatare consideră periculos ca respingerea raportului anual de activitate să atragă demiterea din funcţie a preşedintelui Consiliului. Chiar dacă soluția este mult mai blândă decât mecanismul similar prevăzut în legea de funcționare a serviciilor publice de radio și televiziune, ea deschide porțile arbitrarului și abuzului, așa cum se întâmplă repetat în cazul TVR/SRR. Președintele Consiliului poate fi, la un moment dat, o persoană care să deranjeze majoritatea parlamentară, ceea ce va crește riscul de a fi demis și retrogradat ca simplu membru prin respingerea raportului.

   Suntem de acord că actualele prevederi legale sunt insuficiente pentru a preveni și regla situații precum cea în care se află azi CNA, când președintele său este pus sub urmărire penală și contestat de membri. Legea nu definește mecanisme de sancționare și remediere a unui management defectuos.

   Propunem ca soluție alternativă un mecanism prin care membrii Consiliului să aleagă și să demită președintele instituției, cu votul a 2/3 din membri, iar Parlamentul să valideze aceste decizii. Practic, ar fi utilizat același mecanism prin care președintele Consiliului este numit, deci ar exista și o coerența a legii, prin aplicarea principiului ”Cine numește, acela și demite”. Parlamentul ar urma să aibă doar rolul de a valida/invalida alegerea, exact ca la numirea în funcție.

   Experiența ultimilor 20 de ani demonstrează existența unei înclinații cronice a partidelor politice spre controlul instituțiilor publice, astfel încât considerăm că este necesară ridicarea unor bariere legislative împotriva unor asemenea tentații. Modul în car,e în mod periodic, a fost respins raportul anual de activitate al Consiliilor de Administrație ale televiziunii și radioului publice, atunci când o nouă majoritate parlamentară a venit la putere și a dorit să își exercite influența asupra acestor instituții, ne-a demonstrat că acest mecanism nu este sănătos din punct de vedere democratic. De asemenea, apreciem că actuala situație din CNA este, în primul rând, efectul acestei nevoi compulsive a politicului de a controla activitatea instituției, prin desemnarea unor persoane care, de cele mai multe ori, plasează loialitatea față de actorul politic care i-a nominalizat mai presus de interesul public pe care sunt mandatați prin lege să-l servească.

   Vă solicităm, Domnule Președinte, să faceți uz de prerogativele constituționale și să respingeți de la promulgare Legea 220/2015 care consfințește controlul politic asupra CNA.

   Vă solicităm, de asemenea, sprijinul pentru a determina mediul politic să evite pe viitor astfel de situații și să utilizeze criterii de competență și integritate în nominalizarea candidaților pentru CNA și pentru CA-urile TVR/SRR.

   ActiveWatch

   Centrul pentru Jurnalism Independent

   Convenția Organizațiilor de Media