Finalizarea veşnicului şantier din Gara CFR costă 12 milioane de euro

   Proiectul de modernizare a Gării de la Galaţi, pe hârtie sună frumos, în realitate e un fiasco. Îndrăzneţul program a început în urmă cu aproximativ zece ani, însă, după ridicarea corpului de clădire destinat călătorilor, resursele financiare au început să se subţieze vizibil. Lipsa banilor având, în cele din urmă, efectul previzibil: oprirea lucrărilor.

 

   Un interminabil şantier

   Proiectul Ministerului Transporturilor mai prevedea ridicarea unei pasarele pentru accesul publicului, terasamente, copertine, precum şi reamenajarea şi redimensionarea şinelor de cale ferată şi a peroanelor. Spre exemplu, fostele linii 13, 14 şi 15 ar fi trebuit să devină liniile 1, 2 şi 3. Respectivele lucrări au fost abandonate, iar călătorii sunt nevoiţi să dea nas în nas cu un peisaj dezolant, care dă impresia de haltă părăsită.

„Investiţia a avut mai multe etape. Fiecare etapă avea un pas de realizare şi un pas de finanţare. Din păcate, la un moment dat, pentru dispozitivul de linii, investiţia a fost oprită din cauză că a lipsit sursa de finanţare. Vorbim de mai bine de un an de zile de când proiectul stagnează”, spune Viorel Istrate, liderul Sindicatului Mişcare Comercial.

 

   Bani cu ţârâita

   Oficialii CFR cunosc situaţia şi, evident, dau vina pe lipsa banilor. Întrebaţi dacă există vreo speranţă ca în viitorul apropiat Galaţiul să beneficieze de aceste fonduri, respectiv de o gară de tip european, reprezentanţii Companiei Naţionale de Căi Ferate ne-au răspuns doar că mai e nevoie de 12 milioane de euro.

„Finalizarea lucrărilor din complexul feroviar Galaţi – peroane, copertine, pasarela pietonală, instalaţii ascensoare, terasamente, suprastructură şi instalaţii feroviare aferente staţiei CF Galaţi – necesită o alocaţie bugetară de 53.400 mii lei, fără TVA. Lucrările la terasament şi suprastructura feroviară vor fi realizate după terminarea lucrărilor la peroane şi copertine, lucrări condiţionate de valoarea alocaţiei bugetare acordate de Guvern”, ne-au declarat reprezentanţii CFR

 

   Moartea căilor ferate

   Zeci de staţii şi halte din judetul Galaţi au fost vandalizate de către căutătorii de fier vechi, după ce CFR şi-a retras personalul din aceste locaţii. Altele au fost distruse din temelii, în locul lor rămânând mormane de moloz. Cauzele deceselor feroviare sunt diverse. În primul rând, viteza de melc în secolul XXI, apoi lipsa investiţiilor în infrastructura feroviară. Deşi este considerat cel mai sigur transport, din punct de vedere tehnic, instalaţiile sunt depăşite, existând pericol de deraiere. Din acest motiv se înregistrează atât de multe restricţii de viteză şi deranjamente pe liniile de cale ferată. De pildă, viteza medie de circulaţie este de doar 48 kilometri pe oră, acesta fiind şi principalul motiv pentru care se pierd clienţi. "De la Galaţi la Satu Mare faci 18 ore, ceea ce este enorm. Când vom fi în stare să parcurgem aceeaşi distanţă în opt ore, atunci putem avea pretenţia să ne comparăm cu alte mijloace de transport”, a mai spus Viorel Istrate.

Acest lucru a dus, automat, și la o scădere a numărului de călători, care aşteaptă de la un mijloc de transport să-i ducă cât mai repede la locul de destinaţie. "Cheia pentru dezvoltarea sectorului feroviar o constituie investiţia în infrastructura feroviară, astfel ca tarifele practicate să fie justificate şi traficul de călători să crească”, a conchis liderul de sindicat.

   Sergiu Damian