Conducerea liberală a AFDJ continuă tunurile de milioane de euro din strecurarea mâlului din Dunăre

   Regia care are misiunea de a întreţine Dunărea navigabilă, prin degajarea aluviunilor depuse pe fundul șenalului prin care circulă navele, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ), ”îneacă” sume impresionante primite de la bugetul de stat. Doar în ultimii opt ani, conducerile politizate care s-au succedat la AFDJ au făcut să dispară zeci de milioane de euro, prin contracte de dragare a fluviului, bani care alimentează lumea politică. Noua conducere a AFDJ, asigurată de fostul viceprimar liberal Mircea Cristea, a preluat din mers ”afacerea” care bagă sume mari în ”buzunarul” partidului. De ani buni, trei firme de partid au privilegiul de a scoate mâlul de pe fundul Dunării, pentru sume imense. Comision Trade SRL - din Brăila, Superquatro SRL - din Galați, și Argos SA - din Cernavodă, și-au împărțit ”cașcavalul” în urma unor licitații dubioase.

Liderul sindicatului Farul, Ștefan Frunză, a semnalat instituțiilor statului faptul că cele trei firme, cu complicitatea RA AFDJ, își împart anual între 8-12 milioane de euro, ”activitatea de dragaj fiind efectuată mai mult declarativ, prin înscrisuri și raportări fictive”.

   Exemplul clasic de cum se pot fura sume imense din scoaterea mâlului de pe fundul Dunării este contractul încheiat de Administraţie cu firma brăileană Comision Trade SRL. Din start, firmei i-a fost acordat un preţ triplu, de 8,69 euro/mc de mâl scos din apele fluviului, faţă de 3 euro/mc - negociat în contractele anterioare. Contractul s-a repetat și pentru celelalte două firme-căpușă.

 

   Ancheta asupra furturilor – secretizată chiar de conducerea AFDJ

   În urmă cu patru ani, directorul de căi navigabile de atunci al AFDJ, Florian Mihalache, a iniţiat un control privind activitatea firmei brăilene Comision Trade, în zonele Capidava şi Giurgeni Vadul Oii. Cei doi angajaţi ai AFDJ care au realizat monitorizarea drăgilor ce lucrau pentru Comision Trade, Laurenţiu Pilaf şi Apostol Cosmin, au constatat că se fură din greu la capitolele motorină şi cantitate de mâl dragată. Astfel, într-o zi, echipajul drăgii Fileşti 3 a raportat că a încărcat nouă şalande cu mâl, în timp ce inspectorii au constatat că au fost umplute doar două. În plus, consumul de motorină pentru lucrarea fictivă a fost şi el mult umflat, iar mâlul a fost deversat în apele fluviului, într-o zonă interzisă. Fenomenul s-a repetat în toate cele cinci zile în care angajaţii AFDJ au monitorizat activitatea firmei brăilene. Toate observaţiile inspectorilor au fost trecute într-un raport din care reieșea dimensiunea imensă a fraudei. Imediat, directorul general de atunci al AFDJ, liberalul Ionel Malenda, a cerut ca raportul să fie secretizat.

 

   PDL-istul Ochialbescu a ”investit” 3,3 milioane euro ca să-i iasă de o șpagă lui Mircea Toader

   Pentru legalizarea tunurilor din vânturarea mâlului de pe fundul Dunării, AFDJ a investit, pe vremea directoratului cuplului PDL-ist Ochialbescu-Uzumtoma, 3,3 milioane euro pentru navele Donaris 1,2 și 3. Pentru 1,1 milioane de euro fiecare, navele au fost cumpărate din stocul unui șantier naval din fosta RDG. Pe lângă faptul că motorizarea navelor era foarte proastă, instalația pentru măsurarea șenalului navigabil, scopul pentru care au fost achiziționate navele, era ”reglabilă din butoane”. Softul ”HYPACK”, cu care operează aparatura, nu este securizat și poate fi ajustat de orice matelot de pe navă, fapt care face ca echipajele celor trei vase să fie atent selecționate. Pentru că i-au lăsat pe nemți fără vechiturile de nave, conducerea AFDJ a primit bonus, la această afacere, două motonave pentru transportul cerealelor. Acestea au fost oferite șefului politic al celor doi directori, Mircea Toader, cel care i-a pus în funcții și care se ocupa, la acea dată, cu afaceri cu cereale.

   Sorin Țiței