Deșeurile medicale periculoase din Galați și Brăila sunt plimbate la o moară și prin gospodăria șoferului - Incineratorul fantomă de la Șopot   Transportul deșeurilor medicale periculoase colectate din județele Galați și Brăila nu respectă nici o regulă din legislația românească. O mașină plină cu deșeuri medicale periculoase colectate din cele două județe a ajuns la șoferul său acasă, în localitatea giurgiuveană Ianculești. Automobilul plin cu deșeuri trebuia să urmeze o rută prestabilită de ISU din zona generatorului, în cazul nostru Galați Brăila și să ajungă la incineratorul unde deșeurile trebuiau eliminate definitiv în maxim 24 de ore.

   În luna decembrie 2015, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați a organizat o licitație pentru colectarea, transportul și eliminarea prin ardere a deșeurilor medicale considerate periculoase, rezultate din activitatea de la Centrul de Recuperare și Reabilitare a Persoanelor cu Handicap nr. 1, Centrul de Asistență pentru Copii cu Cerințe Educative Speciale, Centrul de Plasament “Negru Vodă”, Centru de Primire Copii “Irene” & “Stuart” și Adăpostul de zi și noapte, toate din Galați.

   Licitația pentru colectarea, transportul și incinerarea deșeurilor din cele cinci centre din Galați a fost câștigată de către două societăți în asociere: Trans Cogen Medical Company SRL și Mediline Exim SRL. Prima dintre firme are licență de transport deșeuri periculoase pentru autoduba DJ 10 FGI și mai deține un contract decomodat pentru autodubele DJ 12 DTF (proprietatea Dias Termofrig SRL) și B 87 THN (proprietatea Mediline Exim SRL).

   Mediline Exim SRL deține un incinerator de deșeuri periculoase în comuna Șopot, lângă Craiova, județul Dolj.

   Conform legislației, colectarea se face de la fiecare centru cu o mașină care trebuie sa dețină autorizație de mediu pentru transport deșeuri periculoase. Autoutilitara trebuie să aibă uși duble, incinta izolată, dispozitive de fixare a pubelelor speciale și trebuie să fie echipată cu instalație frig. În plus, autovehiculul trebuie să dețină un Referat tehnic emis de Institutul de Sănătate Publică București, iar șoferul să aibă un atestat pentru transport deșeuri. De la punctul de colectare a deșeurilor până la incinerator, transportul se face pe un traseu autorizat de Agenția Județeană pentru Protecția Mediului pe raza căreia funcționează incineratorul. De asemenea, traseul trebuie aprobat și de Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Deșeurile, odată colectate de la producător, trebuie eliminate prin incinerare în maxim 24 de ore de la colectare.

   Astfel, cele două firme, Trans Cogen Medical Company și Mediline Exim, colectează deșeurile medicale periculoase și trebuie să le distrugă în 24 de ore la incineratorul din localitatea Șopot. Cantitatea estimată de Direcția pentru Protecția Copilului Galați este de aproximativ două tone de deșeuri pe lună. Prima firmă este deținută în mod egal de către Niculae Simion, Raluca Oana Cîrstea și Ioan Gabriel Năvligu. Cealaltă firmă, Mediline Exim, este patronată oficial de Adina Mara Mihai din 14 ianuarie 2008. Anterior, firma a fost deținută de Laura Manuela Arapalea, fostă Mihuț.

   Cum se transportă deșeurile periculoase?

   La jumătatea lunii februarie, pubelele speciale de la centrele producătoare de deșeuri medicale din Galați și Brăila erau pline. Lângă ele au fost depozitați alți saci cu deșeuri menajere, la grămadă. Cu greu puteai să faci diferența dintre gunoiul menajer și deșeurile medicale, deși acest aspect este interzis de lege. Trierea deșeurilor trebuie să se facă de către producător în incinta instituțiilor, în spații speciale de stocaj, închise, dotate cu sifon de pardoseală pentru a se putea spăla și dezinfecta periodic, iar în situația în care deșeurile medicale periculoase sunt ținute mai mult de 7 zile, incintele trebuie prevăzute cu instalații de frig. De asemenea, legea mai prevede ca recipientele de stocaj a deșeurilor înțepătoare (seringi, ace, branule și pansamente) să fie ermetice, din plastic special, care să nu poată fi străpuns pe durata transportului și să poarte însemnele pentru deșeuri periculoase. De asemenea, este interzis ca aceste recipiente pentru deșeuri periculoase să fie amplasate în apropierea celor pentru gunoiul menajer. Dar, în realitate se întâmplă tocmai pe dos.

   Pe 11 februarie, o autoutilitară Peugeot Boxer a intrat în curtea Adăpostului de zi și de noapte, de pe strada Furnaliștilor, din Galați. Șoferul a început să încarce deșeurile medicale periculoase, apoi și-a continuat traseul spre Brăila. La întoarcere, șoferul cu mașina plină de deșeuri medicale a urmat același traseu ca și la venire, dar înainte de Galati a virat dreapta spre Brăila, în localitatea Sendreni, și a intrat pe centura Brăilei, unde a oprit la o moară de grâu. După ce s-a tocmit cu un bărbat de la moară, șoferul a deschis larg ușile mașinii pline cu deșeuri medicale periculoase. Ce s-a întâmplat nimeni nu știe. Cert este că șoferul și-a continuat drumul spre casă, în localitatea giurgiuveană Ianculești, în loc să ducă deșeurile medicale la incineratorul din comuna Șopot. Mașina cu deșeuri a fost parcată de șofer în curtea casei sale din Ianculești, apoi și-a văzut de treburile caznice.

   Numai că, pe șofer se părea că l-a lovit ghinionul. Polițiștii locali din comuna Stoenești au venit să-i bată la poartă și să-l ia la rost în legătură cu transportul de deșeuri. Polițiștii au constatat că în interiorul mașinii se aflau șase containere, cinci pline cu deșeuri medicale periculoase și unul gol. Potrivit martorilor, șoferul le-a declarat polițiștilor că urma să ducă deșeurile la ardere abia în zilele de luni și miercuri așa cum primise instrucțiunile de la patronul său, nicidecum în termenul de 24 de ore așa cum prevede legea.

   Comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, Bogdan Gheorghe Trif, a precizat că cele două societăți, Trans Cogen Medical Company SRL și Mediline Exim SRL, nu au fost sancționate până în prezent. În schimb, a spus că nerespectarea prevederilor art. 9 alin.2 din H.G. 1061/2008 privind transportul deșeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. “La Garda Națională de Mediu nu a fost înregistrată nici o sesizare cu privire la depistarea autoutilitarei Peugeot Boxer TR 05 KBJ, plină cu deșeuri medicale, garată în curtea unui imobil din comuna Ianculești”, a mai prezicat comisarul general Bogdan Gheorghe Trif.

   În schimb, directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Galați, Manon Emilia Cristoloveanu, a precizat că nu știe cum sunt transportate deșeurile, dar va verifica dacă se respectă contractul.

   Potrivit comisarului general Bogdan Gheorghe Trif, reprezentanții Ministerului Administrației și Internelor au competențe pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor privind încălcarea prevederilor H.G. 1061/2008, privind transportul deșeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

   Incineratorul de la Șopot, din Parlament la inaugurare

   Deputatul Constantin Dascălu a atras atenția asupra construcției instalației de incinerarea a deșeurilor medicale periculoase în comuna Șopot, din județul Dolj, încă din martie 2010.

   “Se pare că inițierea acestui proiect și pe informații false conform cărora în județul Dolj nu ar exista un incinerator pentru asemenea deșeuri. În județul Dolj există un asemenea incinerator pe care organele de specialitate ale ministerului pe care îl conduceți îl cunosc, și consider că în momentul de față este inoportun ca statul să investească într-o nouă instalație deoarece nici capacitatea instalației în funcțiune nu este acoperită în prezent, având rezerve foarte mari.”, scria deputatul Constantin Dascălu în depeșa transmisă lui Laszlo Borbely, pe atunci ministrul Mediului.

   Acest proiect urma să fie finanțat din fonduri publice românești cu aproximativ cinci milioane lei de către Administrația Fondului pentru Mediu ca urmare a documentației depuse de către Mediline Exim SRL în februarie 2007 și aprobată de Consiliul de Administrație al AFM prin decizia 15/18.10.2007 – ajutor regional de stat.

   Deputatul Constantin Dascălu susține că documentația Mediline Exim conținea informații false, care au dus în eroare membrii comisiei de evaluare cum ar fi aceea că în regiunea A.R.P.M S-V Oltenia nu există alte instalații conforme de incinerarea și că este necesară construirea instalației Mediline pentru acoperirea nevoii de eliminare deșeuri periculoase medicale.

   „Termenul impus de A.F.M. pentru finalizarea investiției MEDILINE este de 36 de luni începând cu 19.10.2007 adică 19.10.2010. Deși acest termen este cel mai lung acordat până în prezent de A.F.M unui agent economic, el nu poate fi respectat Mediline nici acum, deoarece implementarea proiectului nici nu a început.”, susținea în depeșă deputatul Dascălu.

   La rândul lui, ministrul Laszlo Borbely îl informa pe deputatul Dascălu că, până în iunie 2010, Mediline Exim nu a prezentat avizele, acordurile și autorizațiile necesare realizării investiției. “Durata de realizare a proiectului, respectiv 36 de luni de la data încheierii contractului expiră în data de 7.11.2010. Având în vedere complexitatea proiectului, perioada rămasă pentru realizarea acestuia este considerată a fi insuficientă (…) În urma notificării transmise de către Administrația Fondului pentru Mediu, beneficiarul urmează a prezenta la sediul instituției noastre, acordul de reziliere al contractului de finanțare nerambursabilă nr.226/N/07.11.2007”, susținea Laszlo Borbely.

   În urma dezbaterii publice, directorul Agenției Județene de Mediu, Monica Mateescu, a precizat pentru presa locală că „raportul prezentat la dezbatere conţine foarte multe lucruri neadevărate încă din primele pagini, încercând parcă să spună că noi am avea foarte mare nevoie de ei în Dolj, că ar fi singurul incinerator din judeţ. Nu este adevărat. Noi avem deja un incinerator cu o capacitate de 10.000 de tone de deşeuri pe an. Este adevărat că acela pe care vor să îl construiască are o capacitate foarte mare, ar putea ajunge la 36 de tone pe zi, dar noi nu suntem convinşi că are ce să ardă. Trebuie să analizăm foarte atent oportunitatea unei astfel de instalaţii pentru că impactul asupra mediului este major. Ar fi, până la urmă, o sursă mare de poluare pentru zonă, pentru terenurile din jur.“

   Cu toate acestea proiectul a fost inaugurat în iunie 2011, deși toată lumea blama inițial proiectul. Interesant, la inaugurarea proiectului a participat chiar președintele de atunci al Fondului de Mediu, Gheorghe Popescu.

   Am încercat să aflăm de la patronul firmei Medical Exim, Adina Mara Mihai, care este motivul pentru care nu se respectă procedura privind transportul deșeurilor medicale periculoase colectate din Galați și Brăila, dar și punctul de vedere al acesteia legat de acuzațiile lansate de deputatul Constantin Dascălu în Parlamentul României. Secretara Adinei Mara Mihai a precizat că șefa ei se află în ședință, urmând să sune când termină. Dar, nu a mai sunat!

 

   Petru Zoltan – Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație